© Sara Weber / Facebook

K&F Concept TC-2335, czy K&F TM-2324 – który statyw będzie lepszy na wakacje?

Statyw, który zamierzasz zabrać w tym roku na wakacje musi być lekki, wytrzymały i wielofunkcyjny. Oczywiście musi utrzymać mojego Canona EOS-a 5D Mark II i być przy tym stabilny. Dziś przyjrzę się dwóm propozycjom firmy K&F Concept, a mianowicie modelowi TC-2335 oraz TM-2324. No to czas na spacer!

Hasło reklamowe K&F Concept brzmi: "For Better Photography", więc już na wstępie sugerują, że powinnam wymagać czegoś więcej od ich statywów. Rzeczywiście na stronie producenta znajduje się informacja, że ich produkty dedykowane są profesjonalistom i pragną sprostać wymaganiom klientów z całego świata. Przyjrzyjmy się funkcjonalności, wzornictwie, materiałom i wszystkim ważnym parametrom technicznym.

Dane techniczne ważne w podróży

Pierwsze podniesienie obu statywów wskazuje na pierwszą różnicę — wagę. Statyw TC-2335 waży zaledwie 0,69 kg, natomiast model TM-2324 to 1,35 kg. Ta różnica jest zauważalna. Ma to dla mnie znaczenie szczególnie, gdy walczę o każdy gram, by nie dopłacać na lotnisku lub nie dźwigać ciężarów, gdy idę na kilka dni w góry.

Kolejny ważny parametr to trwałość – no cóż każdemu zdarzy się rzucić plecakiem, a do tego wszyscy wiemy, jak traktowane są bagaże na lotniskach. Statyw K&F Concept TC 2335 wykonany jest z włókna węglowego, co zdecydowanie bije na głowę model TM-2324 z rurkami ze stopu aluminium magnezowego.

Kolejny element istotny dla mnie to blokady kąta nachylenia i rozłożenia nóg statywu. W tym starciu wygrywa model TM-2324, który te elementy ma metalowe, a nie plastikowe jak model TC-2335. Ta różnica dotyczy także regulacji głowicy i położenia stopki.

Zobacz również: Adobe Photoshop Elements 12 - tańsza alternatywa

Stopka TM-2324 niestety jest plastikowa natomiast w TC-2335 — metalowa. Nieraz zdarzyło mi się obić ten element, dlatego uważam, że metalowa znaczy lepsza. Omawiając trwałość, warto zauważyć, że regulacja długości nóg statywu w modelu TM-2324 to plastikowe klipsy z profilowanym środkiem – wygodne i szybkie w obsłudze. Natomiast statyw TC-2335 ma skręcane blokady długości nóg, które dodatkowo pokryte są gumą antypoślizgową. Ja wybieram klipsy – szybsza obsługa, a do tego większa odporność na dostawanie się kurzu i brudu mnie przekonuje. Niestety są one bardziej podatne na złamania i pęknięcia. No cóż, ciężko skręcić nogi, które mają gwinty pełne piasku z plaży, więc w tym wypadku stawiam na funkcjonalność regulacji TM-2324 , a nie na trwałość pokręteł TC-2335.

Na koniec analizowania parametrów technicznych wspomnę o wielkości statywu po złożeniu. Model TC-2335 jest zdecydowanie węższy i krótszy – tylko 34,5 cm. Natomiast statyw TM-2324 po złożeniu ma długość 47 cm.

Jakie dają możliwości?

Oba modele mają głowicę kulową, która umożliwia panoramowanie. Zmiana położenia w całym zakresie ruchu jest bardzo płynna i lekka. Nieznacznie różnią się one sposobem regulacji poszczególnych płaszczyzn. Model TC-2335 ma jedną śrubę do regulacji położenia głowicy kulowej oraz jej obrotu. Model TM-2324 oferuje w tym zakresie regulację przy pomocy dwóch pokręteł — osobno do poluzowania przegubu oraz osobno do obrotu głowicy. Zarówno TC-2335, jak i TM-2324 mają hak, który po obciążeniu poprawia stabilność. Często korzystam z tego rozwiązania i polecam każdemu, szczególnie w wietrzny dzień.

Kolejna funkcja, z której chętnie korzystam w podróży to możliwość robienia zdjęć z ziemi. Oba modele statywu dają możliwość rozłożenia nóg równolegle do ziemi, dając doskonałą stabilizację. W przypadku obu również można podwiesić aparat między nogami statywu. Daje to możliwość wykonywania zdjęć pod małym kątem. To świetna funkcja dla tych, którzy poza krajobrazem zachwycają się także fotografią makro. Czasem taką funkcję wykorzystuję także do robienia pejzaży z innej perspektywy.

Gadżety przydatne w podróży

Nie wiem jak ty, ale ja dość często korzystam z poziomic umieszczonych w statywach. Model TC-2335 ma dwie poziomice – jedną przy stopce, drugą przy nogach. Dodatkowo na górze jest kompas. Model TM2324 skromnie proponuje poziomice jedynie przy stopce. Mnie przekonuje posiadanie dwóch poziomic – z obu na pewno skorzystam w podróży. Podczas testu okazały się bardzo pomocne.

Wysokość modelu TC-2335 daje możliwość zrobienia zdjęcia z wysokości 139 cm – jest to maksymalna wysokość od ziemi do krawędzi stopki, natomiast TM-2324 oferuje możliwość zrobienia zdjęcia z wysokości 161,5 cm (mierzone w ten sam sposób). Jeszcze nigdy nie zdarzyło mi się wykorzystać w podróży pełnego zakresu wysokości statywu, ale warto mieć większe możliwości, czy szerszy zakres.

Maksymalne obciążenie wg specyfikacji producenta to 10 kg dla modelu TM-2324 i 11,8 kg dla modelu TC-2335. Oba statywy spokojnie udźwignęły mojego Canona razem z obiektywem.

Podsumowanie

Zdecydowanie wybieram statyw TC-2335, ponieważ jest mały, lekki i ładny. Jego pojedyncze pokrętło do regulacji stopki i głowicy jest wygodne i umożliwia szybkie ustawienie kadru. Co więcej, system poziomic pozwala na wykonanie prostego obrazu, bez względu na nierówności terenu. Jego cena to 139,99 dolarów (ok. 539 zł). Model TM-2324 polecam osobom, które lubią masywne statywy, a mała różnica wagowa nie ma dla nich znaczenia. Jego cena to 74,99 dolarów (ok. 289 zł). Dodam jednak, że oba statywy wykonane są solidnie i przyjemnie się z nimi pracowało.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Sprzęt:

Następca Canona EOS 5D Mark III pod nową nazwą? Panasonic DMC FP1, FP2, FP3 - kolorowe kompakty z serii Lumix Lensbaby Velvet 56 mm f/1.6 - jasna portretówka z miękkim obrazem i funkcją makro Oto sposób, jak przetestować ultrajasne obiektywy Zeiss f/0.7 Czy na Photokinie zobaczymy pełnoklatkowego bezlusterkowca od Canona? Karty Panasonic SDXC w cenie tanich lustrzanek, Sony prezentuje własne SD Lustrzanka w wersji mini? Nie, to nowy kompakt Pentax X-5 Olympus PEN E-P1 od Swarovskiego Kodak mistrzem recyklingu Fotowyprawa do Nepalu do wygrania w konkursie Olympusa AstroScope. Zdjęcia w nocy i to z ręki Zenit powraca! We współpracy z Leicą powstał pełnoklatkowy Zenit M

Popularne w tym tygodniu:

Canon przestał używać nazw Master oraz Slave. Firma daje przykład innym Sony A7S III pojawi się latem 2020 roku. Producent potwierdza Master i Slave: Nikon odszedł od tych słów już 20 lat temu Canon EOS R5 oraz Canon EOS R6: Bezlusterkowce zdefiniowane na nowo Koniec Olympusa? Nie tak prędko. Oto nowa roadmapa obiektywów Sony FE 12-24 mm f/2.8 G Master już jest! Zobacz zdjęcia przykładowe Wyciekła lista lipcowych premier Canona. Co zobaczymy? Wyciekły zdjęcia Canona EOS R6. Zapowiada się przemyślany aparat Sony A7S III: Czy będzie miało wizjer o rozdzielczości 9,44 mln punktów? Pixii ma 12 Mpix, matrycę APS-C, 4 GB wewnętrznej pamięci i brakuje mu ekranu Fujinon GF 30 mm f/3.5 R WR – odpowiednik 24 mm w końcu w systemie! Laowa 9 mm f/5.6 – pierwszy tak szeroki obiektyw rektalinearny do pełnej klatki